III Cafè d’Innovació. 6 de 6

  • Publicado el 21 de gener de 2019

A través d'aquest formulari indica'ns els teus dubtes i consultes sobre la formació que desenvolupa el Campus Docent Sant Joan de Déu o bé sobre el centre.

Image CAPTCHA
Introdueix els caràcters que es mostren en la imatge.

A través d'aquest formulari indica'ns els dubtes i/o suggeriments referents a la teva formació. Et respondrem al més aviat possible.

Image CAPTCHA
Introdueix els caràcters que es mostren en la imatge.

Presentació de les sis darreres innovacions docents portades a terme al Campus Docent Sant Joan de Déu 

El passat 20 de desembre, en el III Cafè d’Innovació organitzat per la Comissió d’Innovació i Docència (IiD) del Campus Docent Sant Joan de Déu, sis professors del Campus Docent van presentar les sis últimes innovacions portades a l’aula.

El Cafè d’Innovació, entès com una trobada docent per a compartir noves metodologies i eines docents així com generar reflexions i qüestionaments al voltant d’aquestes, va comptar amb les presentacions dels professors Óscar Bautista, Concha Férriz i Ainoa Biurrun en la primera ronda de presentacions i Ariadna Graells, Amèlia Guilera (substituïda per Ariadna Graells) i Mar Godall en la segona ronda. 

Amb un temps màxim de 6 minuts i amb el suport de 6 diapositives, els docents van fer un esforç per a sintetitzar el treball realitzat a l’aula al llarg del semestre. 

El Sr. Óscar Bautista va explicar  el procés seguit i l’experiència d’implementació d’Escape Rooms a l’assignatura d’Infermeria Clínica I amb l’objectiu de refermar els coneixements impartits a l’aula. El docent va remarcar la necessitat d’elaborar continguts motivadors que enganxin a l’estudiant en l’aprenentatge. 

En una vessant diferent, la Sra. Concha Férriz va fer una presentació de la simulació de cuina saludable portada a terme dins l’assignatura optativa de Complementació Nutricional, en col·laboració amb la Sra. Mar Godall i la Sra. Marta Frutos. El seu objectiu és ajudar als futurs professionals sanitaris a buscar alternatives saludables per a la seva alimentació, apropar-los a aliments desconeguts, ensenyar la forma de cocció dels aliments i finalment elaborar menús adequats a les diferents malalties. La ponent va deixar clar que en l’era de la nutrigenòmica i nutrigenètica l’aposta per la qualitat nutricional és prioritària davant la quantitat d’aliments.

Basant-se en la tesi doctoral del Dr. Carlos Nebot (2017), en la que l’autor afirma que els estudiants de ciències de la salut necessiten aplicar nous mètodes d’aprenentatge, i amb l’objectiu de motivar als estudiants a reforçar coneixements, la Dra. Ainoa Biurrun va compartir els jocs elaborats i portats a l’aula en l’assignatura d’Infermeria Clínica I i II, els quals es basen en estratègies de gamificació.

En nom de la Dra. Guilera i la Dra. Júlia Roura, la Sra. Ariadna Graells va exposar els canvis realitzats pel que fa a continguts i avaluació dins l’assignatura de Gestió d’Infermeria. L’ús d’eines digitals cooperatives per part dels estudiants, la ideació d’una empresa per a resoldre un repte social actual, la presentació d’aquesta a la resta de companys mitjançant l’ús del CANVAS i l’avaluació a través de rúbriques d’avaluació individuals i de grup han estat algunes de les estratègies i recursos utilitzats pels docents per a transmetre la importància de l’emprenedoria i el management en Infermeria.

La Sra. Ariadna Graells, en nom de l’equip de treball que lidera l’assignatura de Salut Pública i que està constituit per la Sra. Carme Vega, la Sra. Jennifer Suárez i ella mateixa, va compartir l’Experiència d’aplicació de la metodologia de Treball per Projectes tot buscant que els estudiants elaboressin propostes de salut que tinguessin en compte, no només la casuística de la malaltia, sinó també el context on aquesta es dóna. El barri del Carmel amb les seves característiques urbanístiques, demogràfiques i socioeconòmiques va ser el barri on els estudiants van poder observar, experimentar i compartir amb la comunitat les principals problemàtiques que després van ser treballades a l’aula.

Finalment, la Sra. Mar Godall va presentar tres metodologies docents d’aprenentatge cooperatiu portades a terme a les aules de Grau d’Infermeria i de Cicles Formatius i que persegueixen l’objectiu de fomentar l’ajuda mútua, la diversitat com un valor positiu de l’aprenentatge i ajudar a l’adquisició de coneixements més enllà de la retenció memorística. Les metodologies compartides amb la resta de docents són la tutoria entre iguals, l’aprenentatge recíproc i el trencaclosques, els quals tenen una bona acceptació entre els estudiants i van resultar d’interès per al col·lectiu docent. 

Donada la satisfacció dels assistents i ponents en finalitzar el Cafè d’Innovació, la Comissió IiD treballarà per a oferir una nova sessió de característiques similars en finalitzar el segon semestre. 

Galeria fotogràfica

Innovació