"Estem en un dia històric. Els països han adoptat per consens l'estratègia per a disminuir el consum nociu de l'alcohol a través de polítiques de salut pública", va dir a la premsa el director de l'àrea de Salut Mental i Abús de Substàncies de l’OMS, Kekhan Saxena.
L'acord haurà de ser confirmat per l'Assemblea Mundial de la Salut, reunida a Ginebra i en la qual participen delegacions de prop de dos centenars de països. No obstant això, aquest procediment es considera un formalisme després d'haver-se assolit avui el suport polític dels països.
El consum nociu de begudes alcohòliques provoca la mort d'almenys 2,5 milions de persones cada any, de les quals 320.000 són joves entre 15 i 29 anys. A més, l'alcohol és el major factor que pot prevenir-se en l'aparició o agreujament de les malalties cardiovasculars, la cirrosis i diversos tipus de càncer, va explicar Saxena.
Els estudis científics han determinat així mateix el vincle directe entre l'alcohol i el risc d'adquirir malalties de transmissió sexual, particularment la sida, al mateix temps que s'ha establert una relació causal amb l'aparició de tuberculosi."Això significa que no es pot assolir un control efectiu de la tuberculosi sense abordar l'assumpte del consum d'alcohol", va indicar per la seva banda l'expert de la OMS, Vladimir Poznyak.
L'alcohol és un element igualment determinant en situacions com els accidents de tràfic, la violència i el suïcidi.
Durant diversos anys, els intents per aprovar una estratègia comuna a tots els països per a reduir l'ús nociu de l'alcohol van ser frustrats pel desacord d'alguns països productors i exportadors d'aquest tipus de begudes, una situació que avui va quedar finalment superada.
Poznyak va assenyalar que l'estratègia es divideix en diversos àmbits, entre els quals va destacar els relacionats amb la conscienciació des dels nivells comunitaris fins a nacionals dels danys directes i indirectes de l'alcohol, la formació del personal sanitari per a prevenir l'alcoholisme i les mesures per a evitar el consum d'alcohol quan es va a conduir.
També va destacar que l'estratègia aborda les qüestions de la disponibilitat de l'alcohol, la regulació de la publicitat i les polítiques de preus.
Amb aquesta estratègia es busca també reduir el consum de l'alcohol fabricat i distribuït de manera il•lícita, i que s'estima suposa entre el 30 i el 50 per cent del consum en molts països.
Els països no estan jurídicament obligats a aplicar cada punt d'aquesta estratègia, fet que no va ser vist de manera negativa per Poznyak.
Respecte a aquest punt, va recordar que aquest és el cas de la majoria d'acords de l’OMS -com els aconseguits contra el tabac o el fenomen de l'obesitat-, i que tot i així mantenen un important nivell de compliment.